Vervoerregio's
27 juli 2018

Vlaanderen ingedeeld in 15 vervoerregio’s in nieuwe decreet Basisbereikbaarheid

Het Vlaamse mobiliteitsbeleid wordt ingrijpend hertekend. De Vlaamse Regering keurde op 20 juli 2018 het nieuwe decreet Basisbereikbaarheid principieel goed en meteen ook de indeling in 15 vervoerregio’s. De Mobiliteitsraad Vlaanderen (MORA) en VVSG worden om advies gevraagd. In een volgende fase wordt het dossier opgestuurd naar de Raad van State.

Lees meer
Omnipas
20 juli 2018

Omnipas 65+ nu ook online aankopen

Ook 65-plussers kunnen voortaan hun abonnement van De Lijn online aanvragen. De volledige aanvraag gebeurt op basis van het rijksregisternummer en enkele muisklikken. Een kaartlezer, elektronische identiteitskaart en pincode zijn niet meer nodig. Een jaarabonnement kost 53 euro plus eenmalig 5 euro voor de MOBIB-kaart. Een abonnement aanvragen blijft ook mogelijk aan het loket.

Lees meer
Omnipas Mobib
27 april 2018

Abonnement De Lijn voor Personen met een Handicap vanaf 1 juli op MOBIB-kaart

Papieren abonnementen voor Personen met een Handicap (PmH) van De Lijn worden niet langer aanvaard na juni 2018. Vanaf 1 juli 2018 kan je enkel nog gebruik maken van PmH-abonnementen op een MOBIB-kaart. Die kaart op zich is geen abonnement, je kan er verschillende PmH-abonnementen van de verschillende vervoermaatschappijen op opladen.

Lees meer
Iconen toegankelijkheidsstatus
01 December 2017

Eerste stap naar afschaffing reservatieplicht voor rolstoelgebruikers

De Lijn wil komaf maken met de reservatieplicht van rolstoelgebruikers voor bus en tram. Het is de bedoeling dat zij net als iedereen een rit kunnen maken wanneer ze willen. Daarom start de vervoermaatschappij een proefproject op vijf ‘meer mobiele’ lijnen. Dit zijn lijnen met meerdere toegankelijke haltes en uitsluitend toegankelijke voertuigen. Mensen met een visuele of motorische beperking kunnen zelf nagaan of hun halte toegankelijk is.

Lees meer
03 november 2017

Vlaamse overheid informeert over basisbereikbaarheid

Basisbereikbaarheid staat voor het kunnen bereiken van belangrijke maatschappelijke functies op basis van een vraaggericht systeem en met een optimale inzet van middelen. In functie hiervan zal het decreet basismobiliteit worden herzien en evolueren naar basisbereikbaarheid. Basisbereikbaarheid brengt vier vervoerlagen samen: treinnet, kernnet, aanvullend net en vervoer op maat. Steden en gemeenten beslissen in de toekomst mee over hoe basisbereikbaarheid er in hun vervoerregio zal uitzien.

Lees meer