Man in de trein

Vertraging voor de uitrol van basisbereikbaarheid tot 2022

De implementatie van het decreet basisbereikbaarheid, waarbij Vlaanderen is ingedeeld in 15 vervoerregio’s, loopt vertraging op. In de initiële timing was voorzien dat de 15 vervoersregio’s in het voorjaar van 2019 klaar zouden zijn met de opmaak van hun vervoersplannen. De timing van implementatie was voorzien tegen begin 2021. Al snel werd duidelijk dat deze timing niet haalbaar is.

Lees meer
Verkeerslicht groen vierkant

Nieuwe regels voor fietsers en voetgangers: een overzicht

Sinds 31 mei zijn er een aantal nieuwe verkeersregels. Zo is het integraal groen verkeerslicht voor fietsers en voetgangers nu wettelijk geregeld en worden drie- en vierwielers met een maximale breedte van 1 meter gelijkgesteld met fietsen. Het Netwerk Duurzame Mobiliteit maakte een handig overzicht van alle nieuwe regels.

Lees meer
Cover brochure Zon, zee, zorgeloos

Onze kust toegankelijk

Plan jij ook een uitje naar zee? Inter zet voor jou alle informatie over toegankelijke faciliteiten aan de kust op een rij. In juli en augustus kan je terecht bij Zon, Zee… Zorgeloos. Maar ook voor en na de zomer kan je in verschillende kustgemeenten terecht.

Lees meer
Naar een toegankelijke gemeente

Publicatie ‘Naar een toegankelijke gemeente’

Mensen met een handicap zijn beperkt als de omgeving niet is aangepast aan hun mogelijkheden. Volgens Europees onderzoek heeft ongeveer 18% van de bevolking ouder dan 15 jaar een handicap. In de groep van mensen tussen 45 en 54 jaar oud gaat het om bijna 19%. Bij mensen ouder dan 65 stijgt dit tot haast 36%. Die aantallen zullen nog de hoogte ingaan, want onze samenleving vergrijst. Daarom is het belangrijk dat steden en gemeenten aandacht hebben voor toegankelijkheid.

Lees meer
autoverzekeringen

Leeftijdsdiscriminatie bij autoverzekeringen: Unia reageert

Oudere bestuurders die een autoverzekering willen afsluiten, krijgen omwille van hun leeftijd vaak het deksel op de neus. Interfederaal gelijkekansencentrum Unia wil een einde maken aan die leeftijdsdiscriminatie. “Oudere chauffeurs rijden even goed als jongere automobilisten. De kans op ongelukken wordt beïnvloed door onder meer specifieke medische aandoeningen, het aantal kilometers dat iemand rijdt of het aantal jaren rijervaring. Leeftijd is geen bepalende factor” schrijft Unia in een advies aan minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters.

Lees meer
Walkability

Primeur in Europa: Vlaamse Walkabilityscore-tool

Het Vlaams Instituut Gezond Leven ontwikkelde de ‘Walkabilityscore-tool’, een nieuw online instrument dat in kaart brengt in welke mate mensen in hun buurt worden aangezet om zich op een actieve manier te verplaatsen. Met de score kunnen lokale besturen en ruimtelijke planners bepalen in welke buurten welke maatregelen aangewezen zijn zodat mensen zich meer te voet of met de fiets verplaatsen in plaats van met de auto.

Lees meer
Omnipas

Omnipas 65+ nu ook online aankopen

Ook 65-plussers kunnen voortaan hun abonnement van De Lijn online aanvragen. De volledige aanvraag gebeurt op basis van het rijksregisternummer en enkele muisklikken. Een kaartlezer, elektronische identiteitskaart en pincode zijn niet meer nodig. Een jaarabonnement kost 53 euro plus eenmalig 5 euro voor de MOBIB-kaart. Een abonnement aanvragen blijft ook mogelijk aan het loket.

Lees meer
Iconen toegankelijkheidsstatus

Eerste stap naar afschaffing reservatieplicht voor rolstoelgebruikers

De Lijn wil komaf maken met de reservatieplicht van rolstoelgebruikers voor bus en tram. Het is de bedoeling dat zij net als iedereen een rit kunnen maken wanneer ze willen. Daarom start de vervoermaatschappij een proefproject op vijf ‘meer mobiele’ lijnen. Dit zijn lijnen met meerdere toegankelijke haltes en uitsluitend toegankelijke voertuigen. Mensen met een visuele of motorische beperking kunnen zelf nagaan of hun halte toegankelijk is.

Lees meer

Vlaamse overheid informeert over basisbereikbaarheid

Basisbereikbaarheid staat voor het kunnen bereiken van belangrijke maatschappelijke functies op basis van een vraaggericht systeem en met een optimale inzet van middelen. In functie hiervan zal het decreet basismobiliteit worden herzien en evolueren naar basisbereikbaarheid. Basisbereikbaarheid brengt vier vervoerlagen samen: treinnet, kernnet, aanvullend net en vervoer op maat. Steden en gemeenten beslissen in de toekomst mee over hoe basisbereikbaarheid er in hun vervoerregio zal uitzien.

Lees meer