Fietsen Zonder Leeftijd blijft groeien
Fietsen Zonder Leeftijd blijft groeien
Fietsen Zonder Leeftijd blijft groeien
Fietsen Zonder Leeftijd blijft groeien
Fietsen Zonder Leeftijd geeft het plezier van een stukje fietsen aan mensen die niet (meer) zo mobiel zijn. Door vrijwilligers worden ze rondgefietst op een riksja, raken ze weer wat verder en wordt hun leefwereld net dat tikkeltje groter. Spontaan komen er verhalen en een gezellige babbel. Mooie sociale contacten over generaties heen. Door de lockdown bleven alle riksja’s plots op stal. Een ideale gelegenheid om alle 22 afdelingen van Fietsen Zonder Leeftijd te bevragen over hun werking. Mobiel 21 deelt de belangrijkste bevindingen.
Fietsen Zonder Leeftijd in cijfers
- In Vlaanderen rijden in totaal al meer dan 25 riksja’s
- Een rit is gemiddeld 10 km lang en duurt tussen de 30 minuten en 2 uur
- Ritten zijn meestal gratis, maar reserveren is vaak de regel
- Per seizoen (meestal van april tot september) rijdt elke riksja tot 180 keer
- De oudste passagier die tot nu toe meereed is 103
Belangrijkste bevindingen
Het fijne aan Fietsen Zonder Leeftijd is dat elke afdeling haar eigen accenten kan én mag leggen. Elke afdeling kiest bv. hoe ze ritten organiseert, welke partners ze betrekt en waar ze financiële middelen haalt.
- Vooral dienstencentra en woonzorgcentra trekken het project. Daarnaast zijn er ook gemeenten die initiatief nemen.
- De lokale afdelingen draaien op vrijwilligers (coördinator en piloten/chauffeurs). In woonzorgcentra spelen de animatieploeg, onthaalmedewerkers en ergotherapeuten vaak een cruciale rol.
- Op externe partners doen ze weinig beroep, maar Cera en een aantal ouderenverenigingen leveren af en toe financiële steun. Fietspunt biedt stallingsruimte. De Fietsersbond en wielerclubs kunnen zorgen voor extra piloten.
Een veilige heropstart
De verschillende afdelingen geven ook ideeën mee om corona-proof terug te starten. Want iedereen staat intussen te popelen om opnieuw met de riksja’s uit te rijden.
Enkele suggesties om de kans op besmetting maximaal te voorkomen:
- Basisprincipe blijft: riksja voor en na elke rit ontsmetten en je handen ontsmetten.
- Chauffeur rijdt met 1 passagier, beiden dragen een mondmasker.
- Personeel van het centrum helpt bij in- en uitstappen.
- Een standaard ‘corona-kit’ meenemen (reservemaskers, handgel).
- Geen pauze ofwel zeker in de riksja blijven zitten.
Door de mondmaskers is de babbel onderweg niet zo evident. Maar ook daar zijn creatieve oplossingen voor. Van babyfoon, intercoms tot micro’s met bluetooth. Een alternatief is een leuk muziekje opzetten voor de passagier.
Zelf een afdeling opstarten?
Heb je een team van gemotiveerde mensen die overtuigd zijn van Fietsen Zonder Leeftijd (bv. met de steun van de gemeente, de buurtwerking of het zorgcentrum)? Neem dan zeker contact op met Ine Bosmans – projectverantwoordelijke van Fietsen Zonder Leeftijd. En neem eens een kijkje op de website van Fietsen Zonder Leeftijd.
Mobiel 21 begeleidt je bij de aankoop van de riksja en geeft een opleiding aan vrijwilligers. Bovendien hebben zij ook eigen riksja's. Die kan je als organisatie of gemeente huren om een keer uit te testen.
Fietsen Zonder Leeftijd is een project van Mobiel 21, in samenwerking met Fietsberaad Vlaanderen.
Meer informatie
- Surf naar www.fietsenzonderleeftijd.be
- Beluister hier een radio 2-interview met de afdeling in Lommel.