De Vlaamse regering keurde – tot onze grote verbazing - het voorstel goed om het inschrijvingsgeld voor het volwassenonderwijs aanzienlijk te verhogen. Het is een zoveelste teken aan de wand dat levenslang leren bemoeilijkt wordt voor oudere volwassenen. De impact daarvan mag niet onderschat worden.
Meer dan ooit ondervinden veel ouderen heel wat drempels in digitale communicatie en dienstverlening. De crisis zorgt voor afhankelijkheid en machteloosheid. Er is nood aan een sterk e-inclusiebeleid. De Vlaamse Ouderenraad formuleert daarom een nieuw advies met 7 aanbevelingen die een kwalitatieve dienstverlening voor iedereen moeten garanderen.
Levenslang leren is een essentieel onderdeel van actief ouder worden. Toch ervaren heel wat ouderen drempels die de kloof tot levenslang leren groter maken, van praktische barrières tot een onaangepast leeraanbod. In dit advies schetst de Vlaamse Ouderenraad zijn visie en de voornaamste uitdagingen rond levenslang leren voor ouderen. De Vlaamse Ouderenraad pleit daarbij onder meer voor de uitwerking van een volwaardig Vlaams beleid rond levenslang leren, met expliciete aandacht voor kansengroepen binnen dit domein.
In navolging van het nieuw Strategisch Plan Geletterdheid heeft de Vlaamse Ouderenraad minister Smet aangesproken op het gebrek aan aandacht voor ouderen in dat plan. Maatschappelijk gezien is er immers dringend nood aan inspanningen om de digitale kloof en de soms lage geletterdheid onder ouderen aan te pakken.
In dit standpunt, dat goedgekeurd werd door de Algemene Vergadering op 24 maart, wordt de noodzaak van een behoorlijke uitbouw van de oudereneducatie, in al haar vormen, benadrukt. Het universele recht op leren - een leven lang - geldt ook voor ouderen.
Met dit decreet wil minister Vandenbroucke het levenslang leren in Vlaanderen kwalitatief verbeteren. Zowel structuur, financiering als aanbod van het Volwassenenonderwijs in Vlaanderen worden sterk hertekend. Een belangrijk pijnpunt hierbij is de verhoging van het inschrijvingsgeld.