phishing

Blijf oppassen voor phishing of valse berichten

Steeds vaker worden mensen geconfronteerd met phishingberichten of valse berichten. Dat zijn berichten van oplichters om je gegevens of geld te ontfrutselen. Ze doen dat via sms, e-mail, telefonisch of Whatsapp. Ook de Pensioendienst waarschuwde afgelopen week voor oplichters die zich voordoen als medewerkers van de Pensioendienst en zo je persoons- en bankgegevens proberen te bemachtigen om je nadien af te persen. De Vlaamse Ouderenraad raadt internetgebruikers aan om alert te blijven en zich met een aantal veiligheidsregels te wapenen tegen phishing.

Lees meer
bankautomaten verdwijnen

Nieuwe plannen bankneutrale automaten worden kil onthaald

De vier grootbanken in België schiepen deze week meer duidelijkheid over hun plannen omtrent het invoeren van bankneutrale automaten. En die klinken niet erg aantrekkelijk. Slechts de helft van hun bankautomaten zou worden vervangen door die nieuwe automaten. Dat kan rekenen op heel wat kritische en bezorgde geluiden. “Elke Belg moet vlot toegang hebben tot een bankautomaat. Het is tijd dat banken hun engagementen, de wetten en hun klanten respecteren”, verklaarde minister van Economie Dermagne in de plenaire zitting van de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Lees meer
Digitaal inclusieve wijk

Toolbox ‘Digitaal inclusieve wijk’ gelanceerd

In het kader van de Week van de Geletterdheid presenteerden Kortrijk, Gent en Antwerpen de toolbox ‘Digitaal inclusieve wijk’. De box bevat verschillende goede praktijken om te werken aan digitale inclusie in alle wijken of buurten van een gemeente of stad.

Lees meer
veilig online shoppen

Hoe veilig shop jij online?

Online winkelen is helemaal ingeburgerd, zeker door de coronacrisis. Maar hoe weet je nu of een website helemaal veilig is en dat cybercriminelen je niet in de maling nemen? DNS Belgium, geeft tips en lanceert een test om te kijken of jij onveilige webshops herkent.

Lees meer
phishing

Hoe bescherm je jezelf tegen digitale oplichters?

Vorig jaar werden er in ons land 67 000 frauduleuze banktransacties gepleegd via phishing. Internetfraudeurs maakten zo 34 miljoen euro buit. Bankenfederatie Febelfin waarschuwt ook om op je hoede te zijn voor hulpvraagfraude. Wij sommen de voornaamste tips op om je niet te laten misleiden.

Lees meer
treinstation

Opinie 'Loketten sluiten betekent mensen uitsluiten'

“Maak werk van een digitale inclusieve dienstverlening.” Dat is de boodschap van de Taskforce e-inclusie, waar de Vlaamse Ouderenraad deel van uitmaakt, voor de beleidsmakers van ons land. In een opiniestuk naar aanleiding van de aangekondigde sluiting van de loketten in 44 treinstations pleiten we voor een toegankelijke en gebruiksvriendelijke online dienstverlening, maar ook voor telefonische en een minimum aan fysieke dienstverlening. Enkel zo garandeer je dat niemand uit de boot valt.

Lees meer
kranten geletterdheid nieuws journaal begrijpen lezen

Werken aan geletterdheid: leren uit de lockdown

De Nationale Veiligheidsraad kwam vorige week met een hele reeks versoepelingen, die nadien in geuren en kleuren verklaard en geduid werd in journaals, in kranten en online. Ben jij nog helemaal mee? Gelukkig maar, want velen rond jou zijn dat niet. Omdat ze laaggeletterd zijn, hebben ze veel meer moeite om de stroom aan informatie te verwerken. Waardoor ze uiteindelijk vaak afhaken. Het Strategisch Plan Geletterdheid, Vocvo, Wablieft en het Netwerk Basiseducatie vragen meer aandacht voor laaggeletterdheid en willen lessen trekken uit de lockdown.

Lees meer
social media

Seniornet Vlaanderen helpt je digitaal op weg

Heel wat mensen willen digitaal blijven communiceren met kinderen, kleinkinderen, familie, vrienden, … Vaak wordt tijdens deze coronacrisis gebruik gemaakt van telefoon, GSM, computer, tablet en smartphone. Maar daar loopt al wel eens iets mis. Seniornet Vlaanderen vzw ontwikkelde een forum waarop veel van je vragen alvast beantwoord worden.

Lees meer
Brochure ‘Mijn leven online. Mogelijkheden en valkuilen’

Brochure ‘Mijn leven online. Mogelijkheden en valkuilen’

Informatie- en communicatietechnologieën transformeren onze manier van leven, werken en omgaan met elkaar. Ze maken ons doen en laten een stuk makkelijker, met handige apps om ons leven te organiseren. Maar tegelijk ontstaan nieuwe uitdagingen. Met ‘Mijn leven online. Mogelijkheden en valkuilen’ publiceren de Koning Boudewijnstichting en de Federatie van het Notariaat (Fednot) een praktische gids die je op weg zet.

Lees meer

Banken moeten oog blijven hebben voor de digitale kloof

Naar aanleiding van de aankondiging van ING om heel wat lokale kantoren te sluiten, werd er in de media terecht gesteld dat internetbankieren voor veel mensen niet vanzelfsprekend is. De Vlaamse Ouderenraad wijst erop dat slechts 33% van de 65- tot 74-jarigen vertrouwd is met internetbankieren. Voor de 75-plussers ligt dit cijfer allicht nog een heel stuk lager. Hoewel steeds meer ouderen wegwijs zijn in ICT, mag de digitale kloof dus niet onderschat worden: lokale bankkantoren en persoonlijk contact blijven essentieel!

Lees meer