stoelyoga

Neos laat je kennismaken met stoelyoga

Ouderenvereniging Neos biedt je tijdens deze moeilijke periode, waarin ons lichaam minder uitgedaagd wordt, een originele manier om meer te bewegen: yoga. Via makkelijk te volgen filmpjes ontdek je stap voor stap de yogawereld.

Lees meer
beweegaanbevelingen WHO

Nieuwe WHO beweegaanbevelingen

De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) benadrukt nog maar eens het belang van voldoende bewegen. Ze lanceren enkele nieuwe aanbevelingen voor beweging en sedentair gedrag (minder stilzitten).

Lees meer
blijf bewegen corona

Blijf bewegen in coronatijden: onze tips

Koude dagen, vroeg donker, regendruppels en belemmerende coronamaatregelen. Geen bevorderende situatie om fit te blijven en te blijven bewegen. Toch moeten we proberen om dagelijks onze conditie op peil te houden, elk op onze eigen manier. Niet enkel onze fysiek gaat er zo op vooruit, maar ook ons brein. Dus blijf je dagelijkse wandeling of fietstochtje maken, je hond uitlaten, huishoudelijke klusjes doen en blijf in de tuin werken. Of ga nog een stapje verder om aan 10 000 stappen per dag te geraken, bijvoorbeeld door online sessies te volgen. De Vlaamse Ouderenraad helpt je motivatie te v

Lees meer
beweeg in uw kot okra saartje vandendriessche

‘Beweeg in uw kot’ op VRT

Om tijdens de coronaperiode te blijven bewegen, sloegen ouderenvereniging OKRA en de VRT de handen in elkaar. Zender Eén zendt elke dag voor Het Journaal van 13u ‘Beweeg in uw kot’ uit.

Lees meer
Terugblik 26 oktober

Terugblik studiedag ‘Samen sterk voor ouderen in beweging’

Op vrijdag 26 oktober 2018 organiseerden de Vlaamse Ouderenraad en het Vlaams Instituut Gezond Leven de studiedag ‘Samen sterk voor ouderen in beweging’. Een 150-tal deelnemers zakten af naar Brussel. We blikken terug op een inspirerende dag waarbij we middenveldorganisaties uit diverse sectoren opriepen om de krachten te bundelen met het doel om ouderen meer te laten bewegen. We vertrokken vanuit 4 contexten: thuis bewegen, bewegen tijdens actieve verplaatsingen, bewegen op het (vrijwilligers)werk en tijdens de vrije tijd (incl. sport).

Lees meer

Vraag de lessenreeks ‘Spierkracht voor senioren’ aan

Het belang van krachttraining om op latere leeftijd goed te functioneren is wetenschappelijk aangetoond. De meeste oefenprogramma’s voor ouderen focussen op de fitheid van hart- en bloedvaten. Trainen op de spierkracht en het evenwicht ontbreekt vaak. Sport Vlaanderen en KU Leuven werkten daarom een lessenreeks van 12 oefeningen voor 50-plussers uit.

Lees meer