Blijf oppassen voor phishing of valse berichten

Blijf oppassen voor phishing of valse berichten

phishing

Steeds vaker worden mensen geconfronteerd met phishingberichten of valse berichten. Dat zijn berichten van oplichters om je gegevens of geld te ontfrutselen. Ze doen dat via sms, e-mail, telefonisch of Whatsapp. Ook de Pensioendienst waarschuwde afgelopen week voor oplichters die zich voordoen als medewerkers van de Pensioendienst en zo je persoons- en bankgegevens proberen te bemachtigen om je nadien af te persen. De Vlaamse Ouderenraad raadt internetgebruikers aan om alert te blijven en zich met een aantal veiligheidsregels te wapenen tegen phishing.

Geef geen persoonlijke gegevens

De Pensioendienst benadrukt na het voorval dat zij enkel via een brief of via je online pensioendossier op mypension.be contact opnemen. Zij zullen dus nooit medewerkers naar iemand thuis te sturen. Er zal ook nooit worden gevraagd om persoonlijke gegevens of beveiligingscodes via sms, telefonisch of via e-mail door te geven. Wees daarom waakzaam en ga nooit in op zulke vragen. Dat geldt voor de pensioendienst, maar ook voor heel wat andere (overheid)organisaties.

Tips tegen phishing

Met deze veiligheidsregels ben je beter gewapend tegen phishing:

  • Geef nooit persoonlijke gegevens door via mail, telefoon of sociale media.
  • Als je toch bankgegevens hebt doorgegeven, contacteer dan meteen je bank en blokkeer je kaart via Card Stop.
  • Banken of overheidsbedrijven zullen je nooit via e-mail om persoonlijke gegevens vragen. Wis meteen alle berichten die hierom vragen. Als je echt twijfelt, neem dan via officiële kanalen contact op met de organisatie in kwestie.
  • Krijg je een ongewone vraag van een familielid, vriend of kennis? Bel hem of haar even op. Zo kan je snel te weten komen of het effectief om de persoon gaat die je voor ogen hebt. Om te dubbelchecken, kan je een specifieke vraag stellen die enkel die persoon kan beantwoorden.
  • Open geen mails van mensen die je niet kent en klik zeker niet op bijlagen of afbeeldingen in die mails. Controleer hun naam, telefoonnummer en e-mailadres door ze in te geven in een zoekrobot, zoals Google.
  • Controleer of het e-mailadres van de afzender een ongewone domeinnaam (wat er achter het @ staat) heeft.
  • Als je via e-mail een link ontvangt, mag je er niet meteen op klikken. Zweef er met je muis over, zodat je het webadres kan zien. Als die site met https:// en de naam van een erkende organisatie begint, dan zit je doorgaans goed. Als de link subtiele verschillen bevat met de link die je gewoonlijk gebruikt, zoals een iets andere schrijfwijze, wees dan op je hoede en klik er niet op.
  • E-mails met veel taalfouten zijn sowieso verdacht en worden beter genegeerd.
  • Krijg je een bericht over pakjes die je niet besteld hebt of over rekeningen bij banken waar je geen klant bent, negeer dat dan.
  • Negeer alle berichten die je veel geld beloven. Je kan nooit winnen bij een loterij waaraan je niet hebt deelgenomen.
  • Wees alert voor mails die geen boodschap met je naam in bevatten, maar beginnen met "geachte klant".
  • Vertrouw de zaak niet wanneer je gevraagd wordt om onmiddellijk gehoor te geven aan een e-mail.

Vermoed je dat een e-mail frauduleus is? Klik dan niet verder en klik ook niet op ‘uitschrijven’. Stuur de mail wel door naar verdacht@safeonweb.be en verwijder het bericht daarna.

Problemen met phishingberichten kan je ook melden aan het Meldpunt België: https://meldpunt.belgie.be/meldpunt.

Sensibiliseringscampagne

Op 16 november lanceren het Centrum voor Cybersecurity België en de Cyber Security Coalition al voor de zevende keer een sensibiliseringscampagne rond cyberveiligheid, met nuttig campagnemateriaal om medewerkers en burgers te informeren. Dit jaar staat phishing centraal.

Lokale besturen die graag aan de slag willen met het beschikbare campagnemateriaal, kunnen dat hier terugvinden.

Toegevoegd op 5 november 2021