Campagne ‘Wees slimmer dan oplichters’

Campagne ‘Wees slimmer dan oplichters’

phishing

Van phishing en kluisrekeningfraude tot beleggingsfraude en hulpvraagfraude. Die vormen van fraude zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Om ouderen te sensibiliseren voor allerlei actuele fraudevormen, ontwikkelt Febelfin een postercampagne. Zo wil de organisatie fraudevormen minder abstract maken en illustreren hoe deze in hun werk gaan.

Febelfin?

Febelfin is een organisatie die zoveel mogelijk mensen informatie en advies wil geven over de verschillende aspecten van de bankenwereld.

Phishing neemt af, maar andere fraudevormen nemen toe

Het aantal fraudepogingen via phishing blijft hoog, en geen enkele sector wordt gespaard, maar het aantal geslaagde gevallen van phishingfraude neemt af. In 2021 werd er via phishing 25 miljoen euro buitgemaakt. Dat is 9 miljoen euro minder dan in 2020. Een daling van meer dan 26%.

Er is echter wel een belangrijke verschuiving richting andere fraudevormen, zoals beleggings-, factuur-, hulpvraag- of kluisrekeningfraude, waarbij het slachtoffer wordt overgehaald om zelf geld over te maken.

Ik ben het slachtoffer van phishing, wat nu? 

Febelfin geeft enkele tips mee voor als je opgelicht wordt via phishing.

  1. Heb je een verdachte mail ontvangen? Stuur die dan direct door naar verdacht@safeonweb.be. Safeonweb blokkeert de link die in de mail verwerkt zit, opdat andere mensen niet meer op de frauduleuze link kunnen klikken. Ook je eigen bank heeft een mailadres waar je frauduleuze mails naar kan doorsturen. 
  1. Heb je op de link geklikt en heb je codes gedeeld? Bel dan onmiddellijk naar cardstop: 078 170 170. Laat ook je bank onmiddellijk weten dat je het slachtoffer bent van phishing. Zij kunnen al je rekeningen of apps blokkeren. 
  1. Dien een klacht in bij de politie, opdat zij de fraudeurs kunnen opsporen.  
  1. Nadat je de fraude gemeld hebt, opent je bank een dossier om het fraudegeval van naderbij te bekijken. Europa heeft een regelgeving (PSD2) die banken verplicht om elk geval van fraude te onderzoeken. Is er sprake van grove nalatigheid? Dan zal de bank je jouw geld vermoedelijk niet terugstorten. Is er geen sprake van grove nalatigheid? Dan krijg je je geld wel terug.  
  1. Vindt de bank dat er sprake is van grove nalatigheid, maar ben je het daar niet mee eens? Dien dan een klacht in bij de bank, en in een tweede fase kan je ook naar de ombudsdienst in financiële geschillen stappen. 

Download de poster

Je kan de poster hier downloaden en op ophangen bij je vereniging, lokale ouderenraad of andere organisatie.

Meer informatie

Wil je meer weten over internetfraude? Lees ons interview met Febelfin en de getuigenis van Anne-Mieke (61 jaar) in onze laatste editie van magazine Actueel.

Toegevoegd op 12 mei 2022