Let op voor kluisrekeningfraude en bankkaartphishing aan huis

Let op voor kluisrekeningfraude en bankkaartphishing aan huis

bankkaartfraude

Febelfin stelt steeds meer meldingen vast van online of telefonische fraude of zelfs van oplichting bij mensen thuis. De sector herinnert eraan dat een bank of medewerkers hun klanten nooit naar hun codes zullen vragen en hen ook nooit zullen verzoeken om overschrijvingen te doen. Noch per telefoon, sms of e-mail, noch bij een klant thuis.

Kluisrekeningfraude

Heel wat ouderen worden het slachtoffer van deze vorm van fraude. Hoe gaat dat in z’n werk? Meestal krijg je eerst een phishingbericht dat cybercriminelen per e-mail, sms, Whatsapp of sociale media versturen. Dit bericht bevat een link die jou naar een valse website brengt waar wordt gevraagd om persoonlijke gegevens in te voeren, zoals je naam, telefoonnummer, (krediet)kaartnummer en persoonlijke bankcodes. 

Zodra je deze gegevens hebt ingevuld, kunnen de oplichters met hun frauduleuze handelingen starten: ze nemen contact met je op en doen zich voor als een medewerker van je bank en leggen uit dat er verdachte transacties op jouw rekening zijn verricht. Met heel wat overtuigingskracht proberen ze dan je vertrouwen te winnen. Vaak wordt er verwezen naar eerder uitgevoerde transacties.

De oplichters zullen dan aanbieden om jouw geld over te maken naar een veilige rekening, de zogenaamde ‘kluisrekening’. Maar die rekening bestaat helemaal niet. Als je geld overmaakt naar deze valse ‘veilige rekening’, komt het terecht op de rekening van een geldezel. Dit is een persoon die oplichters toestaat om geld illegaal via zijn rekening te laten doorsluizen naar de rekening van de cybercriminelen. 

Bankkaartphishing aan huis

Ook bij bankkaartphishing wordt je telefonisch gecontacteerd door een zogenaamde bankmedewerker. Deze oplichter belt je op met de melding dat er verdachte transacties op je rekening zijn opgemerkt en biedt aan om bij jou thuis langs te komen om de situatie op te lossen. De oplichter komt dus letterlijk naar je huis.

De fraudeur laat je thuis bijvoorbeeld inloggen bij je online bank. Zo kan die gemakkelijk je persoonlijke code noteren. Daarna knipt hij de bankkaart voor je eigen ogen door, nadat hij die eerst snel omgewisseld heeft of hij knipt zorgvuldig naast de chip. De fraudeur heeft dan alles wat hij nodig heeft om geld van je bankrekening te halen.  

Tips

Febelfin lijst een aantal tips op om te voorkomen dat je wordt opgelicht:

  • Geloof niet blindelings e-mails of berichten die je ontvangt! Cybercriminelen kunnen gemakkelijk het logo van jouw bank gebruiken of de naam van de afzender vervalsen.  
  • Je bank zal je nooit om jouw persoonlijke bankcodes vragen en je nooit per telefoon, e-mail, sms of sociale media adviseren om geld naar een rekening van derden over te maken. Je bankier zal nooit aan huis komen om je bankkaart of codes op te halen, of om betalingsproblemen op te lossen. Geef dus nooit je bankcodes door. 
  • Gebruik nooit een link of zoekmachine om naar de betaalsite of mobiele applicatie van je bank te gaan. Typ altijd zelf het adres van de website van je bank in je browser, of sla het adres op in je favorietenlijst. Of open de mobiele applicatie van je bank op je smartphone. 
  • Heb je een vreemd bericht of telefoontje ontvangen en twijfel je aan de echtheid ervan? Speel op zeker: ga niet in op het bericht of de oproep. En als je meer informatie wilt, aarzel dan niet om rechtstreeks contact op te nemen met je bank, via een gekend nummer. Oplichters kunnen je oproep niet onderscheppen.  

Wat als je toch in de val bent gelopen?

  • Bel Card Stop op 078 170 170.  
  • Neem zo snel mogelijk contact op met je bank.  
  • Dien een klacht in bij de politie.  
Toegevoegd op 14 oktober 2022