Hoe bescherm je jezelf tegen digitale oplichters?

Hoe bescherm je jezelf tegen digitale oplichters?

phishing

Vorig jaar werden er in ons land 67 000 frauduleuze banktransacties gepleegd via phishing. Internetfraudeurs maakten zo 34 miljoen euro buit. Bankenfederatie Febelfin waarschuwt ook om op je hoede te zijn voor hulpvraagfraude. Wij sommen de voornaamste tips op om je niet te laten misleiden.

Meer digitale activiteiten

Tijdens de coronapandemie deden mensen vaker hun bankverrichtingen of aankopen online. Cybercriminelen maken hier handig gebruik van en sturen valse berichten waarbij ze zich voordoen als een bank, een bedrijf of de overheid en proberen je zo te misleiden.

Phishing?

Bij phishing word je gevraagd om op een link te klikken die naar een frauduleuze website leidt. Zodra je je code hebt ingetikt, kunnen de oplichters geld van je rekening halen of online betalingen doen. Gelukkig slagen banken erin om 75% van alle frauduleuze overschrijvingen te blokkeren of te recupereren anders zou de schade nog veel groter zijn.

Gouden regels

Febelfin schuift zelf vier gouden regels naar voren om je tegen phishing te beschermen:

  • Geef nooit de pincode van je bankkaart of je code om te internetbankieren in reactie op een e-mail, een sms of tijdens een telefoongesprek
  • Ga nooit via een link naar de betaalsite of mobiele app van je bank
  • Je kan beter zelf het adres van je bank typen, of de bank-app gebruiken
  • Heb je twijfels over een bericht, neem dan het zekere voor het onzekere en zet alles stop

Maak melding van phishing

Kreeg je met een poging tot phishing te maken? Dan kan je dat melden via:

Hulpvraagfraude?

Febelfin waarschuwt ook voor een andere vorm van oplichting: hulpvraagfraude of whaling. Hierbij krijg je plots een sms’je of Whatsapp-bericht van een onbekend nummer, met de boodschap van iemand die zich voordoet als een familielid of vriend(in) die zijn of haar telefoon is kwijtgespeeld of van nummer is veranderd.

Naast Whatsapp wordt ook soms Facebook gebruikt, waarbij er mogelijk met een echte profielfoto van je familielid of vriend wordt gewerkt. Ze willen enkel via de berichtenapp communiceren en beweren dat ze niet kunnen bellen. Al gauw krijg je ook de vraag of je hen uit de nood kan helpen door vlug geld over te schrijven naar een ander bankrekeningnummer. Hierbij wordt zonder gêne ingespeeld op emoties.

Belangrijke tips

  • Laat je niet misleiden door een ogenschijnlijk betrouwbare uitleg van een vreemd voorval
  • Vervang het oude telefoonnummer van die persoon in je contactenlijst niet, maar bel ernaar. Zo kan je verifiëren met wie je contact hebt en of het verhaal klopt
  • Schrijf nooit geld over zolang je je familielid, vriend of kennis niet op een andere manier hebt kunnen spreken

Meld hulpvraagfraude

Meld het altijd als je slachtoffer werd van online oplichting. Zo kan je voorkomen dat anderen ook misleid worden.

De melding kan je doen via meldpunt.belgie.be en vervolgens ook bij je lokaal politiekantoor.

Toegevoegd op 26 March 2021