Kortingsbonnen voor energiezuinige toestellen te weinig benut

Kortingsbonnen voor energiezuinige toestellen te weinig benut

energiezuinig toestel korting

200.000 gezinnen in Vlaanderen hebben recht op een sociaal tarief voor hun gas en elektriciteit. Al die gezinnen hebben jaarlijks ook recht op twee kortingsbonnen van Fluvius, ter waarde van 150 euro, om een energiezuinig toestel te kopen. Toch blijkt uit een rapport van de Vlaamse Ombudsman dat amper 15.000 mensen zo’n bon aanvragen.

Te ingewikkeld

Het onderzoek toont aan dat minder dan 10% van de rechthebbenden op de hoogte is van deze mogelijkheid en dat de procedure om de kortingsbonnen aan te vragen voor veel mensen te omslachtig en tijdrovend is. Zo moeten gezinnen die een bon aanvragen eerst met de nodige documenten aan netbeheerder Fluvius bewijzen dat ze hier recht op hebben. Hierdoor duurt het vaak weken vooraleer ze de bon effectief ontvangen.

Aangetekend

Een bijkomend probleem is dat de kortingsbonnen met een aangetekend schrijven worden opgestuurd. "Voor veel mensen voelt een aangetekende brief vaak aan als slecht nieuws. Het gebeurt dat mensen de bon niet ophalen in het postkantoor omdat ze vrezen dat die aangetekende zending een zoveelste aanmaning is”, aldus de ombudsman.

Helft onbenut

Uit cijfers van Fluvius blijkt dat in 2020 slechts de helft van de aangevraagde bonnen is gebruikt. Veel mensen kunnen het zich immers niet permitteren om te wachten op de bon om een toestel te kopen. Maar ook de winkels waarbij de bon gebruikt kan worden, spelen een rol. Niet alle elektrozaken aanvaarden de bon en sommigen willen de korting pas achteraf verrekenen. De bonnen zijn bovendien niet geldig in kringloopwinkels en in webshops.

Suggesties ombudsman

De ombudsman heeft enkele suggesties om het succes van de kortingsbonnen te vergroten:

  • Vereenvoudig de aanvraagprocedure: als iedereen die recht heeft op een kortingsbon op een lijst zou staan die aan Fluvius bezorgd wordt, dan moeten die mensen dat niet langer zelf bewijzen.
  • Zorg dat de bon op meer plekken aanvaard wordt.
  • Informeer gezinnen over het bestaan van de bon.
  • Voorzie de mogelijkheid om de kortingsbonnen op voorhand aan te vragen zodat je ze kan inzetten als het nodig is.

Reactie Fluvius

Fluvius staat open voor een vereenvoudiging van de procedure, maar ziet de strenge privacyregels als een lastig obstakel. De gegevens die in de federale databank zitten, mogen niet zomaar met Fluvius worden gedeeld. Voor een aanpassing van de procedure ligt de verantwoordelijkheid qua regelgeving bij de federale regering. 

De netbeheerder geeft ook toe dat sommige handelaars lang moeten wachten op hun geld als ze een kortingsbon aanvaard hebben. De waarde van de bonnen wordt teruggestort door een extern bedrijf, maar die procedure heeft vaak met vertragingen te kampen. Dat verklaart waarom niet alle winkels zo happig zijn om de bonnen te aanvaarden. Fluvius belooft echter dat de procedure verbeterd zal worden, waardoor die problemen hopelijk vlug van de baan zijn.

Toegevoegd op 19 februari 2021