De nieuwe privacywetgeving – Hoe als lokale ouderenraad hiermee omgaan?

De nieuwe privacywetgeving – Hoe als lokale ouderenraad hiermee omgaan?

GDPR

Sinds 25 mei is de GDPR van kracht, de nieuwe Europese privacywetgeving. Deze regelgeving legt de spelregels vast over het gebruik en de bescherming van persoonlijke gegevens. De Vlaamse Ouderenraad kreeg enkele vragen van lokale ouderenraden. Hoe moeten zij hiermee omgaan? Moeten ze zich zorgen maken? Met deze tips helpen we je alvast op weg.

Bespreek het op de bestuursvergadering

Op die manier zorg je ervoor dat alle bestuursleden alert zijn voor deze wetgeving.



Maak een helder gegevensoverzicht

Breng in kaart welke gegevens precies worden bijgehouden en waarom. Kort samengevat mag je voortaan enkel gegevens bijhouden als de wet dat verplicht, als dat nodig is om de gevraagde dienst te verlenen, of de persoon in kwestie daar uitdrukkelijk mee akkoord is gegaan. Je mag de gegevens ook niet langer bijhouden dan nodig.



Voorbeelden zijn mensen hun naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer en mailadres, de organisatie die ze eventueel vertegenwoordigen, hun rekeningnummer (als ze onkosten kunnen indienen), enz.



Stel een privacyverklaring op

Zorg ervoor dat je je leden in een privacyverklaring duidelijk informeert over:

  • WELKE gegevens worden verwerkt?
  • WAAR krijgt of verzamelt je organisatie de gegevens?
  • WAAROM worden de gegevens bewaard?
  • WIE van je organisatie verwerkt gegevens?
  • WIE krijgt de gegevens?
  • WAT wordt precies HOE, WAAR en HOELANG bewaard?
  • HOE worden gegevens beveiligd?
  • HOE zorg je voor je de uitoefening van de rechten van betrokkenen: inzage, aanpassingen of verwijderen van gegevens?



Als voorbeeld vind je hier de privacyverklaring van de Vlaamse Ouderenraad.



Bezorg je privacyverklaring aan je leden

Hiermee deel je hen mee welke gegevens van hen worden bijgehouden. Je bevestigt ook dat deze gegevens voor geen andere doeleinden zullen worden gebruikt dan voor eigen activiteiten.



Stel een paswoord in op je computer

Om de gegevens te beschermen voor eventuele inbreuken, stel je een paswoord in.



Stel een paswoord in voor het gegevensoverzicht

Als extra beveiliging stel je ook een paswoord in op de gegevenslijsten. Dit kan bijvoorbeeld via Microsoft Excel of Word (‘bestand’ > ‘info’ > ‘document beveiligen’).



Beveilig je computer

Gebruik een degelijk antivirusprogramma om al je bestanden te beschermen tegen virussen.



Wat als persoonsgegevens gestolen worden?

Laat dit dan binnen de 72 uur weten aan de Privacycommissie.



Meer informatie

Op SCWITCH vind je een aantal handige instrumenten en nog meer gedetailleerde richtlijnen. Of neem contact op met je gemeente.

Toegevoegd op 8 juni 2018