Diversiteitstrofee en diversiteitsmonitor van de VRT

Diversiteitstrofee en diversiteitsmonitor van de VRT

diversiteit

Voor het zevende jaar op rij reikt de VRT diversiteitstrofeeën uit. In zes categorieën worden prijzen uitgereikt: Eén, Canvas, Ketnet, Informatie, Radio en Digitale toegankelijkheid. Naast GRIP vzw, de Vrouwenraad, Çavaria, het Minderhedenforum en het Netwerk tegen armoede, is ook de Vlaamse Ouderenraad vertegenwoordigd in de jury. Wij bewaken de aanwezigheid en de beeldvorming van ouderen in de genomineerde programma’s. Daarnaast werden ook de cijfers van de diversiteitsmonitor voorgesteld.

Diversiteitstrofee

In de categorie Canvas wint Kinderen van de Kolonie, waarin heel wat oudere mannen en vrouwen hun verhaal doen.
Bij één wint De Klas, waarbij het in een aflevering gaat over ouder worden, oma’s en opa’s en 2 deelnemers van Hotel Römantiek op bezoek gaan in een klas.
In de categorie Informatie wint De Ochtend op Radio 1 met het programma ‘Zomergasten’ waarin 50 vrouwen, jong en oud, als expert werden gevraagd rond uiteenlopende topics, de hele zomer lang.
Ketnet deed het opnieuw goed met ‘Junior Idents’: spotjes tussen de programma’s door voor de jongste Ketnetters en hun ouders met educatieve insteek en heel veel diversiteit die subtiel getoond wordt.
Bij Radio krijgt Bij Debecker terecht een prijs. Diversiteit is er in al zijn vormen aanwezig en de slogan “Jij zegt het” wordt echt ter harte genomen, de luisteraar bepaalt voor een heel groot stuk wat er aan bod komt. Bovendien gingen er heel wat uitzendingen over ouderen. Het fragment van Maria, 91 jaar, die de betutteling in WZC aanhaalt, wordt expliciet vermeld.

In de categorie Digitale Toegankelijkheid wint 'VRT NU'.

Diversiteitsmonitor

De studiedienst van de VRT deed naar jaarlijkse gewoonte samen met de Universiteit van Antwerpen en de Universiteit van Amsterdam een kwantitatieve studie naar de zichtbaarheid van diversiteit op het scherm.

Slechts 3,9% van de mensen die in beeld komen, is 65-plusser. Dat geplaatst ten opzichte van het aandeel 65-plussers in de bevolkingscijfers van 20%, zien we een zeer groot verschil. We kunnen dus van een kwantitatieve onderrepresentatie spreken op de VRT. Het Team Diversiteit is zich hiervan bewust, maar streeft voornamelijk naar een correcte beeldvorming van de ouderen die in beeld komen.

 “Wij willen vooral waken over de manier waarop ouderen in beeld komen. Betutteling en stereotypering vinden we ongepast als we de samenleving zo goed mogelijk willen representeren”, aldus Geertje Deceuleneer van Team Diversiteit.

Wat andere doelgroepen betreft: in 2018 kwam het aandeel vrouwen op televisie op 38,8 %, nieuwe Vlamingen op 8,0 % en personen met een handicap op 1,1 % .

Je kan de volledige diversiteitsmonitor 2018 hier raadplegen.

Toegevoegd op 29 March 2019