Vlaamse Ouderenraad klaagt gebrek aan duidelijke informatie over nieuwe tarieven De Lijn aan
Vanaf 1 september stopt het algemeen gratis vervoer van De Lijn voor 65-plussers. In de voorbije weken kregen de bijna 1 miljoen 65-plussers met MOBIB-kaart een overschrijvingsformulier in de bus. De Vlaamse Ouderenraad stelt echter vast dat er nog heel wat onduidelijkheid heerst bij ouderen, onder meer over de verlaagde tarieven waar sommige ouderen onbewust recht op hebben, en de meerwaarde van het aankopen van een abonnement. De Vlaamse Ouderenraad vraagt om meer en duidelijkere informatie voor ouderen.
Een jaar geleden besliste de Vlaamse regering in haar regeerakkoord dat het gratis openbaar vervoer van De Lijn voor alle 65-plussers stopgezet zou worden. In september is het zover: de Omnipas 65+ kost vanaf dan 50 euro per jaar. In de voorbije weken kregen alle 65-plussers die over een MOBIB-kaart beschikken daarom een betalingsuitnodiging voor het abonnement in de bus, vergezeld van een korte informatiefolder.
"Het nieuwe tarievensysteem lijkt simpel in theorie, maar is complex in de praktijk", zegt Mie Moerenhout, directeur van de Vlaamse Ouderenraad. "Er bestaan nog steeds verschillende gratis en verlaagde tarieven, en afhankelijk daarvan verschilt ook de afweging of een abonnement voordeliger is." De Vlaamse Ouderenraad vraagt een duidelijke en volledige informatie ten aanzien van ouderen.
Verschillende tarieven voor een abonnement
Vanaf 1 september 2015 vervalt het algemeen gratis abonnement van De Lijn voor 65-plussers. De Omnipas 65+ zal vanaf dan 50 euro kosten. Een gratis abonnement blijft wel bestaan voor onder meer personen met een handicap, oorlogsinvaliden en oud-strijders. Niet alleen 65-plussers die voor hun 65ste bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) erkend zijn als persoon met een handicap kunnen daardoor gratis blijven rijden, ook ouderen met de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB) of de Integratietegemoetkoming (IT) hebben recht op een gratis abonnement.
Daarnaast kunnen sommige mensen aanspraak maken op het 'Vervoersgarantie'-statuut, waaronder ouderen met een laag inkomen die recht hebben op de Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO). Zij betalen slechts 40 euro per jaar. Maar omdat De Lijn niet over de gegevens van alle rechthebbenden beschikt, moeten zij zich zelf aanmelden. Niet alle rechthebbenden zijn hiervan op de hoogte.
Alle mensen die een abonnement wensen, ongeacht of dit gratis is of niet, moeten over een MOBIB-kaart beschikken. Voor 5 euro kan men deze kaart gedurende 5 jaar gebruiken.
Abonnement voor iedereen interessant?
Niet alle ouderen hebben voordeel bij een abonnement. Pas wanneer iemand meer dan 35 ritten (of 17 heen- en terugritten) doet op een jaar, is het abonnement van 50 euro voordeliger. Indien ze minder gebruik maken van het openbaar vervoer, is een Lijnkaart (10 ritten voor 14 euro), een SMS-ticket (in totaal 1,95 euro) of een gewoon biljet (3 euro) voordeliger.
Ouderen moeten een geïnformeerde afweging kunnen maken
De Vlaamse Ouderenraad wijst op het belang van meer duidelijkheid omtrent de wijzigingen en mogelijkheden, want niet alle ouderen hebben voordeel bij zo'n abonnement en hoeven dan ook niet in te gaan op de betalingsuitnodiging. Daarnaast zal bij sommige ouderen het bedrag op de overschrijving hoger zijn dan het tarief waar ze recht op hebben.
Voor meer informatie en probleemmeldingen kan je terecht bij De Lijn via 070 220 200 (€ 0,30/min.) of abonnementen@delijn.be. Wie reeds een abonnement betaalde, maar vermoedelijk toch recht heeft op een goedkoper of gratis abonnement, kan eveneens contact opnemen via bovenstaande contactgegevens.
Wie zijn we?
De Vlaamse Ouderenraad is het officiële adviesorgaan van de ouderen voor de Vlaamse overheid inzake ouderenbeleid en het overlegplatform van 29 organisaties van en voor ouderen.
Extra info: Wie behoudt een gratis abonnement van De Lijn? De volgende groepen 65-plussers hebben recht op een gratis abonnement: • oud-strijders en oorlogsinvaliden • 65-plussers met een handicap, indien ze voor hun 65ste een erkenning kregen bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) • 65-plussers die een Tegemoetkoming voor Hulp aan Bejaarden (THAB) ontvangen • 65-plussers die een Integratietegemoetkoming (IT) ontvangen Deze mensen hoeven geen stappen te ondernemen indien zij reeds in het bezit zijn van een MOBIB-kaart. Het gratis abonnement wordt vanaf 1 september 2015 automatisch opgeladen. Wie heeft recht op een abonnement aan verlaagd tarief van De Lijn? • 65-plussers die het statuut van Vervoersgarantie hebben, kunnen een abonnement kopen aan verlaagd tarief, nl. voor 40 euro. Dit statuut wordt toegekend aan personen die recht hebben op de Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO) of het Gewaarborgd Inkomen voor Bejaarden. Aangezien De Lijn niet over de gegevens van alle personen die in aanmerking komen voor de Vervoersgarantie beschikt, kan het nodig zijn dat de rechthebbende zich uit eigen beweging tot De Lijn of het OCMW moet wenden. Wie betaalt het tarief van 50 euro voor een Omnio 65+ abonnement van de Lijn? • 65-plussers die niet in aanmerking komen voor een abonnement aan verlaagd tarief en meer dan 17 keer per jaar een heen-en-terugrit maken of meer dan 35 ritten doen, zijn best af met een abonnement van 50 euro. Wie heeft geen voordeel bij een abonnement van de Lijn? • Wie jaarlijks minder dan 35 ritten (of 17 heen- en terugritten) maakt, heeft geen voordeel bij een abonnement en koopt best een lijnkaart van 14 euro, goed voor 10 ritten. • Bij het ticket voor een enkele rit is een SMS-ticket van 1,95 euro voordeliger dan het gewoon biljet van 3 euro. Biljetten en lijnkaarten kan je kopen in de Lijnwinkel, krantenwinkels en supermarkten, NMBS-stations, verkoopautomaten van De Lijn, enz. Een SMS-ticket krijg je door DL te sms'en naar het nummer 4884. Geen abonnement zonder MOBIB-kaart Een Omnipas 65+ abonnement wordt opgeladen op een MOBIB-kaart. Voor de aanmaak van een MOBIB-kaart blijven senioren 5 euro betalen. Deze kaart blijft 5 jaar geldig. |