Ministers steken ouderen hart onder de riem op Internationale Dag van de Ouderen

Ouderen worden wereldwijd bijzonder getroffen door de pandemie. Voor de Internationale Dag van de Ouderen, op 1 oktober, steken Vlaams ministers Beke en Jambon hen daarom een hart onder de riem in een videoboodschap. De lockdown was zwaar, maar maakte ook meer dan ooit de rol van ouderen in onze samenleving zichtbaar.

Noodgedwongen staan tal van activiteiten voor en door ouderen nu al een half jaar op een laag pitje. Nochtans is het verenigingsleven een krachtig medicijn om eenzaamheidsgevoelens door corona te beperken. Met een moeilijk najaar voor de boeg, moet het verenigen en verbinden van ouderen opnieuw sterk in de kijker staan.

Verbindend het najaar in

Bij de start van de pandemie zagen we in ons land een ongeziene solidariteit. Heel wat spontane acties voor en door ouderen zagen het licht. Die bewonderenswaardige inzet heeft tal van mensen doorheen een moeilijke periode geholpen.

Nu, aan de start van het najaar, is dat verbinden opnieuw van cruciaal belang. De dagen worden korter en donkerder, en mensen ontmoeten elkaar veel minder spontaan in open lucht. Dat zijn periodes waarop eenzaamheidsgevoelens vaker de kop opsteken. In normalere tijden, en zeker tijdens deze pandemie.

Het is essentieel om andermaal in te zetten op verbindende initiatieven. Iedereen moet de kans krijgen om sociaal contact te blijven ervaren en te blijven verbinden met anderen.

Duidelijke oproep

We roepen lokale besturen en organisaties op om mee hun schouders onder die verbinding voor en door ouderen te zetten.

Ruime locaties om veilig samen te komen en richtlijnen die het mogelijk blijven maken om mensen te verenigen. Daar hebben ouderenraden, ouderenverenigingen en andere initiatieven waarbij ouderen betrokken zijn nood aan. Rekening houdend met de veiligheidsmaatregelen.

Het Charter 'Hoe veilig de draad opnemen als oudere in onze samenleving' zorgt ervoor dat activiteiten veilig kunnen verlopen. Dus ga op zoek naar oplossingen op maat, ga in dialoog en zet de deuren open voor verbinding.

2 ministers, 2 boodschappen voor ouderen

De ouderenverenigingen vroegen aan ministers Beke en Jambon om een videoboodschap in te spreken. Ouderen hebben nood aan een hart onder de riem en willen voelen dat ze niet vergeten worden.

Minister Beke

Coördinerend minister van het Ouderenbeleid, Wouter Beke.

Minister Jambon

Vlaams Minister-President en minister van Cultuur, Jan Jambon.

Dit is een gezamenlijk initiatief van:

• CD&V Senioren
  • FedOs