Slechts 25 Belgische stations volledig toegankelijk

Slechts 25 Belgische stations volledig toegankelijk

Slechts 25 Belgische stations volledig toegankelijk

trein aangepast

In België zijn slechts 25 stations volledig toegankelijk. Dit blijkt uit cijfers van CAWaB, een collectief van Franstalige verenigingen dat de toegankelijkheid voor iedereen met een beperkte mobiliteit wil verdedigen en bevorderen. Federaal minister van Mobiliteit Gilkinet erkent het probleem en wil 250 stations toegankelijk maken tegen 2030.

Volledig toegankelijk?

Een volledig toegankelijk station beschikt over liften, tactiele tegels (of wegmarkeringen), een ticketautomaat, een perron op dezelfde hoogte als de voorbij­rijdende treinen én persoonlijke begeleiding om de oprijbrug te plaatsen over de kloof tussen het perron en de trein. Zo kunnen rolstoelgebruikers, slechtzienden en mensen die moeilijk te been zijn toch ‘vrij vlot’ de trein nemen. Vrij vlot, want voor de oprijbrug is er toch nog telkens assistentie nodig, waardoor ze niet volledig zelfstandig kunnen reizen.

Slechts 4,5% van alle 555 stations

De NMBS beschikt over 555 treinstations. De 25 volledig toegankelijke stations zijn dus maar een luttele 4,5% van het totale aantal. Hiervan bevindt het merendeel zich in Vlaanderen. 90 stations (16%) bieden geen volledige toegankelijkheid, maar wel assistentie aan. In 63 stations (11%) is er volledige toegankelijkheid, maar geen assistentie. Met 377 stations biedt 68% van alle stations de reizigers geen volledige toegankelijkheid, noch assistentie aan.

Maatregelen

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet erkent de schandalige cijfers, die hij wijt aan het gebrek aan aandacht en ernst voor de toegankelijkheid bij de spoorwegen. De minister belooft ook beterschap. In 2020 kocht de NMBS 130 M7-dubbeldektreinen. Die moeten automatisch aansluiten aan de perrons via een uitschuifsysteem en moeten zo autonoom reizen mogelijk maken. De eerste nieuwe treinen worden in 2024 verwacht. Vanaf volgend jaar komen er ook meer begeleiders en tegen 2030 zouden 250 stations volledig toegankelijk moeten zijn.

Categorie