Hoe communiceren kranten over ouderen?

Hoe communiceren kranten over ouderen?

Hoe communiceren kranten over ouderen?

stapel kranten

Hoe zit het met de beeldvorming van ouderen in de media? Welke woorden worden er gebruikt om de doelgroep aan te spreken? En is de berichtgeving over ouderen positief of negatief? Evi Alens, studente Master Journalistiek aan de VUB, onderzocht het.

Invloed coronacrisis

In haar onderzoek ging Alens aan de slag met twee onderzoeksvragen. ‘Hoe worden ouderen vanaf 65 jaar in beeld gebracht in Vlaamse kranten?’ en ‘Is er een invloed door de coronacrisis?’

Voor het onderzoek selecteerde Alens artikels uit de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws. Daaruit blijkt dat ouderen tijdens de coronacrisis inderdaad negatiever in beeld kwamen dan voor de crisis. Haar onderzoek stelt wel dat ouderen voor de crisis eerder positief (58%) dan negatief (42%) in beeld kwamen.

Vergelijking kranten

Haar tweede conclusie is dat De Standaard vaker negatief bericht over ouderen dan Het Nieuwsblad en Het Laatste Nieuws. Dat komt volgens Alens omdat De Standaard focust op hard, rationeel en serieus nieuws, terwijl Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad eerder luchtige human interestverhalen brengen.

Meer informatie over het onderzoek vind je op de website van het Kenniscentrum WWZ.

Ouderen op de beeldbuis

Ook de Vlaamse Ouderenraad bracht in het verleden al eens een artikel over de beeldvorming van ouderen in de media. Wij gingen voor een artikel in Actueel in gesprek met Alexander Dhoest, professor aan de Universiteit Antwerpen en met Robin Reul, communicatiewetenschapper.

Meer lezen over dat gesprek? Blader dan snel door naar pagina 14 in onze Actueel.