NMBS voert nieuw tariefsysteem in

NMBS voert nieuw tariefsysteem in

NMBS voert nieuw tariefsysteem in

Vlaamse Ouderenraad hoopt op meer persoonlijke hulp
nmbs nieuwe tarieven

Sinds 15 oktober 2025 hanteert de NMBS een nieuw tariefsysteem. Begin dit jaar werd aangekondigd dat er allerlei zaken zouden veranderen. En dat het complex zou zijn, was toen al duidelijk. Nu het systeem in werking treedt, duikt de Vlaamse Ouderenraad samen met jou in de veranderingen. 

65-plussers krijgen standaard 40% korting

65-plussers krijgen een standaardkorting van 40% op elk ticket, net als jongeren (tot 26 jaar) en personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming. Je krijgt die korting altijd. 

Extra korting via Train+

Iedereen kan een kortingskaart aanschaffen, de Train+ kaart. Daarmee genieten alle reizigers van een (extra) korting van 40% tijdens de daluren (maandag tot vrijdag voor 6 uur, van 9 uur tot 16 uur, en na 18 uur) en het weekend (zaterdag en zondag) én van een voordelig maximumtarief van 5,50 euro per rit, ook tijdens de spits. 

Zo’n Train+-kaart kan je aanschaffen per maand of meteen voor een jaar. Voor 65-plussers kost ze 6 euro per maand en 32 euro voor een jaar. Tot en met 4 januari is er een aanbod en betaal je de helft van de prijs.

Niet altijd goedkoper

Uitpakken met dubbele kortingen van 40% oogt mooi. Maar we merken op dat tickets vaak toch duurder zullen zijn dan in het verleden. We doen de oefening aan de hand van het traject Hasselt-Oostende. 

Wie in het oude systeem met een seniorenticket heen en terug reisde van Hasselt naar Oostende, betaalde 8,50 euro. Vanaf vandaag betaal je als 65-plusser 13 euro voor datzelfde traject, als je dat tijdens tijdens de daluren doet én met een Train+-kortingskaart. 

Wil je tijdens de spits van Hasselt naar Oostende en terug reizen? Dan betaal je met je Train+-kaart nog steeds 31 euro. Dit wordt voorgesteld als een besparing van 10,80 euro dankzij de Train+, maar in het oude systeem kon je nog gebruik maken van de 'Standard Multi' en betaalde je dan slechts 21 euro. 

Het doel van de NMBS om de trein goedkoper te maken, vooral tijdens de daluren en het weekend, wordt dus zeker niet altijd gerealiseerd.

Assistentie gevraagd

We vrezen dat de trein een minder aantrekkelijk vervoersalternatief zal worden, zeker voor wie uitzonderlijk de trein neemt voor lange afstanden. Dat effect staat haaks op het doel van NMBS om het aantal reizigers tegen 2032 met 30% te doen groeien. Maar het nieuwe systeem is al in voegen. Nu is het vooral cruciaal om reizigers goed te informeren en begeleiden in hun aankoop. 

De Vlaamse Ouderenraad hoopt dan ook dat NMBS - zeker de eerste maanden die nu volgen - extra inzet op dienstverlening en persoonlijke hulp bij het aankopen van tickets. Zeker in landelijke gebieden waar er vaak geen loket is. 

Positief is alvast dat je bij de aankoop van je ticket automatisch het goedkoopste tarief voorgesteld krijgt. Gezien de ongerustheid en de verwarring die het nieuwe systeem met zich meebrengt, is dat bovendien niet meer dan logisch en noodzakelijk.

Toegevoegd op 15 oktober 2025