Veel cultuurliefhebbers hebben de afgelopen maanden gebruik gemaakt van het culturele aanbod dat online te vinden is. Hun tevredenheid is daarover vrij groot. Voor de sociaal kwetsbare cultuurliefhebbers zijn er echter nog te veel drempels om hiervan te genieten. Dat blijkt uit een onderzoek van publiq, het Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie, het Kenniscentrum Cultuurmanagement & Cultuurbeleid en museumPASSmusées. Ruim een derde van de deelnemers aan het onderzoek is gepensioneerd.
Ouderen vinden duidelijk de weg
Het onderzoek wijst uit dat wie voor de coronacrisis al online van cultuur genoot, dat meestal ook is blijven doen. Er is bovendien ook een grote groep nieuwe gebruikers bijgekomen. Vaak gaat dit om ouderen die online naar een alternatief zochten voor de culturele activiteiten waaraan ze daarvoor op fysieke wijze aan deelnamen. Concreet gaat het vooral om digitale bezoeken aan musea en erfgoedsites, theater en concerten.
Hoewel een groot aanbod gratis is, blijken er toch nog te veel andere drempels te zijn om ook mensen in kwetsbare situaties te bereiken. Er is een duidelijk verschil in participatie tussen mensen die wel of niet sociaal kwetsbaar zijn.
Vaak beperkt tot sporadische participatie
Meer dan 60 % tevreden gebruikers bewijst dat de tevredenheid over het digitale aanbod vrij groot is. Toch blijft het online genieten van cultuur beperkt tot eenmalig of sporadisch gebruik. Wie al een hele dag achter een computerscherm heeft zitten werken, geeft de voorkeur aan niet-schermgebonden activiteiten, zoals het lezen van een boek, het luisteren naar de radio of zelf muziek spelen.
Heel wat voordelen
Wie gebruik heeft gemaakt van het digitale cultuuraanbod, is wel van plan om dat te blijven doen. Gebruikers benoemen het online participeren aan cultuur als ontspannend en zij halen aan dat ze nieuwe dingen ontdekken. Tegelijkertijd biedt het een antwoord op praktische drempels. MJonge gezinnen moeten niet meer op zoek naar een babysit en mensen met een zwakke gezondheid of fysieke beperking moeten geen verplaatsingen maken.
De voorkeur gaat wel uit naar gratis culturele activiteiten. Digitale cultuurevenementen waarvoor men moet betalen zijn minder populair.