Uitnodigingen coronavaccin. Wat kan beter?

Uitnodigingen coronavaccin. Wat kan beter?

vaccinatie uitnodiging

Als je aan de beurt bent voor een coronaprik, ontvang je daarvoor een uitnodiging. De Vlaamse Ouderenraad is benieuwd hoe jij die uitnodiging ervaart? Is de brief helder voor jou? Of heb je tips voor verbetering?

Bevestigen, verplaatsen of annuleren

De uitnodiging valt zo'n twee weken op voorhand in je brievenbus. Indien je GSM-nummer en e-mailadres bekend zijn bij de Vlaamse overheid, ontvang je ook een sms en e-mail.

In de meeste gemeenten staat op de uitnodiging al een datum voor je vaccintatiemoment. Die kan je bevestigen, verplaatsen  of annuleren. In sommige gemeenten kan je zelf een datum kiezen. Doe je niets? Dan vervalt de uitnodiging en word je niet automatisch opnieuw uitgenodigd. Ook niet helemaal op het einde van de vaccinatiecampagne. Reageer dus tijdig op je uitnodiging, zo weet het vaccinatiecentrum of je komt.

85-plus en nog geen uitnodiging?

 
Vragen over je brief of afspraak? Neem dan contact op met het callcenter in je buurt.Je vindt in dit bestand een overzicht van alle callcenters.
 

Wat kan beter? Laat het ons weten!

Heb jij je uitnodiging al ontvangen? Was de brief helder voor jou? Wist je wat te doen? Heb je geprobeerd om je afspraak te bevestigen, verplaatsen of annuleren? Hoe liep dat? Geraak je in het vaccinatiecentrum? Op wie reken je daarvoor? Heb je naar het callcenter gebeld, en hebben ze je daar goed vooruit kunnen helpen?

Laat het ons weten in onderstaand formuliertje. Ook tips om alles vlotter te laten verlopen, zijn welkom!

Meer informatie

Meer info over de uitnodiging en hoe je een valse brief herkent vind je hier. Via deze link kan je een voorbeeldbrief bekijken.

PLAATS EEN REACTIE

Phlypo Gerda 19 maart 2021 | 16:44

Ik heb gisteren mijn vaccinatie uitnodiging ontvangen per e-mail en voor mij was alles heel duidelijk. Ik heb per direct bevestigd
en mijn eTicket COVID-19 vaccin 1 en 2 heb ik na mijn bevestiging meteen ontvangen .

Anne Blondiau 19 maart 2021 | 16:59

Spijtig dat we bij Park Spoor Oost in Antwerpen nog zelf een afspraak moeten maken.
Konden we niet beter bediend worden?

Gaby 19 maart 2021 | 19:20

Mijn zus kreeg vorige woensdag een mail dat onze moeder, bijna 91, de volgende dag, donderdag, om 9u51 verwacht werd in het vaccinatiecentrum. Zij bevestigde dat ons ma er zou zijn en zo geschiede. Op donderdagnamiddag kwam er een brief op naam van ons moeder met de uitnodiging en de formulieren die ze moest meenemen. Ze was 's morgens al wel gevaccineerd! Dus echt goed ging dit toch niet, hé!

Jan Francken 19 maart 2021 | 21:50

Ik heb gisteren de uitnodiging per e-mail ontvangen. Ik vond het duidelijk doch wel iets te uitvoerig allemaal. De data voor de beide prikken die ik zal krijgen staan er reeds op vermeld: reeds 14 dagen voor de eerste en 3 maanden voor de tweede prik.
Mijn vrouw is van hetzelfde geboortejaar en heeft nog niks ontvangen. Zij vraagt zich nu wel af hoe en wanneer zij zo'n uitnodiging zal krijgen. Zij merkt ook op dat niet iedereen per e-mail alles zal kunnen bevestigen. Je moet toch wel enige computer ervaring hebben om het oordeelkundig af te werken.

Pappens Hervé 19 maart 2021 | 21:52

Ik heb per e-mail een uitnodiging ontvangen. Ik las daarin dat men bij aankomst in het vaccinatiecentrum een e-ticket moet tonen. Dat vond ik nergens, en wou hierover al inlichtingen inwinnen, tot ik vandaag per post dit e-ticket ontving. Nergens stond vermeld dat ik dit ticket nog per brief zou toegestuurd krijgen.

Francois Segers 19 maart 2021 | 23:27

Mijn echtgenote (77 j) en ikzelf (81j) kregen beiden maandag 15/03/21 per email een uitnodiging waarbij we zelf de datum en uur van vaccinatie konden kiezen zowel voor 1 als 2 in spoor Oost. Alles was zeer duidelijk. We bevestigden 1 voor donderdag 19/03/21 om 11u20 en ontvingen meteen onze e-tickets. Ter plaatse niet aanschuiven, zeer vriendelijke ontvangst en begeleiding. Na een 1/2 uur waren we gesteld. Deze dag werden er 2000 mensen aldaar gevaccineerd. Werkelijk een dikke proficiat voor de organisatie en de vriendelijkheid van de begeleiders , de verpleegsters en de vrijwilligers.

Matthys Alfons 20 maart 2021 | 10:01

Bij ons alles perfect verlopen.

Liliane Bollinckx 20 maart 2021 | 16:38

ben zeer tevreden over verwittiging, over de bevestiging van de afspraken en vooral over de vriendelijkheid van de mensen van het vaccinatiecentrum. Eèn opmerking: zonder printer geen uitnodiging of geen scan, heb aan kinderen moeten vragen om af te drukken

Jo 20 maart 2021 | 11:06

Hoe geraak ik daar ? Allesbehalve evident voor senioren zonder auto. Niet iedereen mag beroep doen op de minder-mobielencentrale; die zal overigens de handen vol hebben.

Voor de organisatie van taxivervoer geeft de Vlaamse regering een subsidie. Kan de gemeente het voorbeeld volgen van de Eerstelijnszone Zuidoost Hageland (Tienen, Landen, Linter, Hoegaarden, Geetbets, Boutersem, Kortenaken) ?
Met hun project ‘Vaccitaxi’ kunnen minder mobiele 65-plussers voor 5 euro per persoon heen- en terug.

Minister Gilkinet maakte een gratis treinbiljet mogelijk naar het vaccinatiecentrum. Een op drie bevindt zich op minder dan 1 km van een NMBS station (https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/overview-discount/…)

Wie nooit de trein nam heeft het misschien moeilijk met een biljettenautomaat. Zoek de rubriek promoties.
Het kan ook via internet, zelfs door een derde persoon. Die moet enkel het nationaal nummer kennen: 11 cijfers op de achterkant van de identiteitskaart. Het elektronisch biljet verschijnt op de identiteitskaart van de reiziger die ze toont aan de treinbegeleider.

leenaerts simonne 20 maart 2021 | 14:32

Ik heb per e-mail en per post al het nodige ontvangen is, dus volgens mij allemaal in orde.

Guido 21 maart 2021 | 12:36

Hoe kan ik nagaan of de overheid mijn juiste email adres heeft? Ik ben recent veranderd omwille van pensionering. Dank!

Vlaamse Ouderenraad 24 maart 2021 | 10:25

Beste Guido

Indien dat niet het geval zou zijn en de overheid nog niet op de hoogte is van die wijziging, hoef je je geen zorgen te maken. Je krijgt je uitnodiging in ieder geval ook per post.

jos v. 23 maart 2021 | 21:25

Voor een organisatie van openbare dienst is dit voor mij prachtig georganiseerd. Proficiat!

Jo Verwimp 26 maart 2021 | 16:06

Het kan beter. Ik kreeg eerst een mail om een bericht te lezen in mijn e-box of doccle. In geen van beide was een bericht; dat kwam pas een dag later, tegelijk met eenzelfde gedetailleerde uitnodiging op mijn mailadres.
Daar werd gevraagd het e-ticket + uitnodiging mee te nemen naar het vaccinatiecentrum, 1+ 4 bladzijden die ik afprintte. Twee dagen later bracht de post de uitnodiging: die 4 blz hoefde ik dus niet af te printen.

R. Desmedt 27 maart 2021 | 16:24

Ik (78 jaar) kreeg de vaccinatie uitnodiging nog vóór mijn echtgenoot (80 jaar). Ik nam telefonisch contact op met www.stad.gent/vaccinatie, die mij doorverwezen naar het nummer 1700 van de Vlaamse Overheid. Ik vernam dat de oorzaak, technische problemen waren.

Nog even geduld... tot ik in het Nieuwsblad van 26/03 las dat personen, ouder dan 77 die nog geen uitnodiging kregen, zelf contact moeten opnemen met het Vaccinatiecentrum. Ik aarzelde niet en met succes werden onze afspraken onmiddellijk vastgelegd. We worden dus ook samen gevaccineerd! We zijn heel tevreden dat stad Gent ons de kans gaf om zelf, rechtstreeks af te spreken hetgeen voor geen technische problemen zorgde.

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Toegevoegd op 19 March 2021