Bij welke banken betaal je het minst? Een overzicht.

Bij welke banken betaal je het minst? Een overzicht.

bank hand geld afhalen

Afgelopen weken lazen we verschillende berichten over prijsstijgingen bij banken. Ook de Vlaamse Ouderenraad ontving verontruste signalen van ouderen en ouderenverenigingen. Daarom gingen we op onderzoek: jagen banken hun tarieven echt de hoogte in voor rekeninguittreksels op papier, papieren overschrijvingen of geldopname bij een andere bank? Een overzicht.

Extra kosten voor rekeninguittreksels op papier, papieren overschrijvingen of geldopname bij een andere bank. Het is niet langer ongewoon. Hoewel er grote verschillen zijn tussen banken onderling, durven we spreken van een tendens richting hogere kostprijzen. Meer en meer banken straffen op deze manier mensen die geen gebruik maken van digitale toepassingen.

“Kwetsbare groepen zijn het slachtoffer van deze digitale keuzes. Niet-digitale diensten moeten voor de Vlaamse Ouderenraad betaalbaar blijven.” – Nils Vandenweghe, directeur

Rekeninguittreksels op papier

Ook wie geen smartphone met bank-app heeft, of niet digitaal bankiert, wil graag een overzicht houden op inkomsten en uitgaven. Maar als je je rekeninguittreksels nog op papier wilt ontvangen, moet je vanaf nu rekenen op een extra kost. Deze varieert van portkosten bij Europabank tot wel 5 euro + portkosten bij ING (vanaf 19 april).

BPost trekt een andere kaart: 70-plussers met een postchequerekening of spaarrekening kunnen hun uittreksels maandelijks gratis thuis toegestuurd krijgen. En ook Crelan en KBC (vanaf 1 maart) pakken het anders aan: als je zelf je uittreksels afdrukt in het kantoor, wordt er geen extra kost aangerekend.

Papieren overschrijvingen

Mensen die niet digitaal bankieren, vullen vaak nog papieren overschrijvingen in. Ook dat zal bij een aantal banken niet langer gratis zijn. BNP Paribas Fortis bijvoorbeeld, rekent zijn klanten vanaf 1 april 2 euro aan per papieren overschrijving en 6 euro per overschrijving die uitgevoerd wordt door een medewerker van de bank. Ook Belfius kiest voor een verhoging van de tarieven van deze diensten, maar klanten ouder dan 70 jaar die een comfortrekening hebben, worden hiervan vrijgesteld.

Geldopname bij andere banken

Meer en meer banken rekenen een extra kost aan als je geld afhaalt bij een automaat van een andere bank. Klanten van KBC (vanaf 1 maart) en Belfius bijvoorbeeld, betalen 0,5 euro kosten per geldafhaling bij een andere bank. Nochtans heeft niet iedereen een kantoor van zijn eigen bank op wandelafstand. Veel ouderen voor wie de verplaatsing naar het bankkantoor niet evident is, kiezen dan ook voor het dichtstbijzijnde kantoor. Zij worden dus telkens verplicht een extra kost te betalen.

Meer informatie

Wil je een gedetailleerd overzicht met de aangepaste tarieven van verschillende banken?
De Vlaamse Ouderenraad zet een aantal zaken voor je op een rijtje.

PLAATS EEN REACTIE

Roland Rotsaert 28 februari 2020 | 16:30

Aan de ene kant kan ik er begrip voor opbrengen dat de banken hun reële kosten moeten aanrekenen; het is aan elke bank om te bekijken hoeveel respect ze nog hebben voor hun oudere klanten. Aan de andere kant stel ik vast dat de bejaardenvertegenwoordigers heel traag en weinig efficiënt reageren op een probleem dat al meerdere jaren bestaat en druk besproken wordt. Mijn groot probleem - na twintig jaar internetbankieren bij verschillende banken - is dat de verschillende systemen (bij elke bank een beetje anders, maar nooit echt goed) in al die tijd eigenlijk echt nooit gemoderniseerd zijn. Als je je gezinsfinanciën enigszins efficiënt wil beheren, dan kan je eigenlijk niets anders dan de elektronische uittreksels die je min of meer moeizaam verkrijgt overtikken in een spreadsheet (of overschrijven in de huishoudagenda van het Wit-Gele Kruis, als die nog bestaat). Geen enkele van de vier banken die ik ken biedt de mogelijkheid om de gegevens van de bankrekening min of meer automatisch te synchroniseren met een soort boekhoudprogramma op de eigen computer. Triodos komt een beetje in de buurt door de uittreksels als speadsheet aan te bieden, maar uiteindelijk kan je er ook weinig mee aanvangen. Alle aandacht gaat naar smartphonetoepassingen, maar ik kan niet begrijpen hoe iemand zijn zaken daarmee kan beheren... Helemaal ergerlijk is het als je in een bankkantoor iemand aan een bejaarde die nog nooit een computer gebruikt heeft, hoort aanbevelen om een tablet te kopen.

Renson Sylvain 28 februari 2020 | 17:41

De banken keren wel nog altijd grote winsten uit aan aandeelhouders met het geld van de kleine man (vrouw).
Wij krijgen amper nog wat interest (0,50 %) op ons zuur verdiende centjes, en dan durven ze nog kosten aanrekenen
als wij een deel van ons eigen geld gaan opvragen of een overschrijving niet uitvoeren.
Men zou ons nog moeten vergoeden voor al dat werk wat wij tegenwoordig zelf moeten doen, zodat de banken nog meer
winsten kunnen maken !

Renkens victor 28 februari 2020 | 20:30

In de SAR in Voeren werden destijds alle adviezen afgeblokt door de burgemeester onder het mom dat de sar rechtstreeks onder de bevoegdheid staat en geen contact mag nemen met andere diensten zoals ook bv. De Lijn enz..
Nu bestaat er zelfs geen seniorenadviesraad meer en worden de senioren ondergebracht in de welzijnsraad samen met andere probleemgroepen.

Daniella Bindas 11 maart 2020 | 13:55

Het is spijtig dat de Seniorenadviesraad afgeschaft is, de Seniorenadviesraad heeft al zijn nut bewezen in het verleden. Wij hebben in Limburg de RPO’s opgericht waar alle vertegenwoordigers van de Seniorenadviesraad bijeen komen om ervaringen uit te wisselen, vormingen te kunnen volgen en suggesties te geven.
Voeren behoort tot RPO Limburg Zuid. Zij kunnen beroep doen op de ISO’s (interregionale stuurgroep voor ouderen). Die op hun beurt rechtstreeks bij de Commissie Lokale Ouderenbeleidsparticipatie hun grieven kunnen uiten.

Hendrik Bonte 28 februari 2020 | 16:50

In de meeste gevallen zullen er inderdaad kosten aangerekend worden voor overschrijvingen die niet digitaal gebeuren. De meeste grootbanken (BNPPF, Dexia, Bpost, ...) zullen gewoon de laagste prijzen aanrekenen omdat er teveel concurrentie zal zijn. Hoeveel er zal aangerekend zal worden, zullen we eind dit jaar wel zien. Bpost rekent (nog) geen kosten aan voor papieren overschrijvingen en ook niet voor de papieren uittreksels (1 x per maand). Ik denk dat de concurrentie niet te onderschatten zal zijn. Veel mensen zullen gewoon veranderen naar de bank met de laagste kosten ! Afwachten ...

Rita 28 februari 2020 | 18:34

Reeds jaren bij Argenta. Ik druk de uittreksels af in de inkom vd bank enkel tijdens de openingsuren

Wilfried Op de Beeck 29 februari 2020 | 10:36

Vroeger ging het heel gemakkelijk met die automaten voor de papieren bankafschriften ! Dan leest of hoort men vanuit de banken dat bijna iedereen liever "on-line" bankiert ! : Nonsens : dat zijn allen maar de dromen van de hogere directies. Maar de maanden voor de afschaffing van de afschriften-automaten en telkens ik de bank binnen ging stonden er iedere keer 4 à 6 oudere mensen die stonden te klagen over de afschaffing van de automaten. Vooral in de kuststeden ! Want daar heeft men een hoog percentage van oudere mensen ! Dat zijn er een paar duizend "per kustgemeente" ! ! ! Het wordt tijd dat de bankdirecties en aandeelhouders eens een minimum aan respect gaan betonen aan hun oudere klanten ! ! !

zeventig plussers uit Evere 14 maart 2020 | 12:05

Het is schandalig, laat de mensen de keuze zonder te profiteren. Vele bankbedienden zullen hun job kwijt spelen.

Beuckelaers Marie José 1 mei 2020 | 10:38

Beste, Er staat een misverstand in jullie tekst. Ik wil dit graag melden, omdat het toch de bedoeling zal zijn dat er correcte informatie gegeven wordt.
Bij Crelan kon je tot 1 maart, gratis je uittreksels zelf afdrukken in het kantoor. Maar die dienst werd na 1 maart afgeschaft.
Er is geen mogelijkheid meer om uittreksels af te drukken in kantoor.
70 plussers kunnen ze wel één keer per maand gratis t'huis gestuurd krijgen.
Vriendelijke groet, Beuckelaers Marie José

Platte tekst

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
Toegevoegd op 28 februari 2020