Betaal jij extra kosten bij je bank? Een overzicht.

Betaal jij extra kosten bij je bank? Een overzicht.

kosten banken

Het uitvoeren van een papieren overschrijving, geld afhalen aan het loket of rekeninguittreksels op papier toegestuurd krijgen, ... Bankklanten betaalden in 2020 vaak al een meerkost voor deze essentiële diensten. Maar in 2021 veranderen er nog een aantal zaken. De Vlaamse ouderenraad onderzocht de vernieuwde tarieven voor de 11 bekendste banken in ons land.

Digitale dwang

Vorig jaar kaartten we al de extra kosten aan die aangerekend worden voor rekeninguittreksels op papier, papieren overschrijvingen of geldopname bij een andere bank dan je eigen bank. Die kosten zijn niet langer ongewoon. Hoewel er grote verschillen zijn tussen banken onderling, durven we spreken van steeds hogere kostprijzen. Meer en meer banken straffen op deze manier mensen die geen gebruik maken van digitale toepassingen.

Voor wie een digitale aanpak verkiest, zijn er voordelige formules zonder extra kosten. Interessant dus. Maar om klanten hiervan te overtuigen, zijn er positievere manieren nodig, eerder dan de prijzen van niet-digitale diensten te verhogen. 

Positieve leeftijdsdiscriminatie?

Tijdens onze controle merkten we dat er bij Belfius, Crelan en BPost soms een leeftijdsgrens gehanteerd wordt.

Zo vervalt de 2 euro voor een overschrijving bij Belfius als je 70 jaar of ouder bent. Ook bij het het verzenden van rekeninguittreksels wordt voor de meeste klanten ouder dan 70 geen meerkost aangerekend. Bij Crelan kosten overschrijvingen aan het loket naar niet-Crelan-rekeningen niks extra voor klanten van 65 en ouder. En bij BPost Bank krijgen 70-plussers hun uittreksels maandelijks gratis toegestuurd. 

Essentiële dienstverlening, ongeacht leeftijd

Die leeftijdsgrenzen tonen aan dat een aantal banken beseft dat er een bepaald doelpubliek nood heeft aan essentiële niet-digitale bancaire dienstverlening. Iemand persoonlijk kunnen spreken aan een loket, een papieren overschrijving doen of uittreksels thuis op papier bekijken, blijven mogelijk op die manier.

En toch. Hoewel het goed bedoeld is, is leeftijd geen exacte voorspeller van de voorkeuren van een klant. Daarom zou iedere bank een formule moeten voorzien waarbij je, ongeacht je leeftijd, van deze essentiële dienstverlening gebruik kan maken - met een minimum aan kosten.

Meer informatie

Wil je inzicht in de tarieven van de verschillende banken? Gebruik ons handig overzicht.

Meer weten over digitale inclusie van ouderen? Lees ons kersvers advies.

Toegevoegd op 15 December 2020